Tokio Hotel jako impuls k vypnutí - takhle fungují Top-40 rádiové stanice

Tento článek je starší, a četla jsem ho několikrát, než jsem se rozhoupala ho sem přeložit. Nejvíce mne k tomu evokooval můj taťka, který mi už asi 5 let v kuse podává jednu a tu samou otázku: Proč nehrajou Tokio Hotel v rádiu? Musím mu dát konečně tento článek přečíst, a doufám, že mu dojde, že je rozhodně lepší, když je nehrají ;) Koho by to zajímalo stejně tak, užijte si analýzu rádiových stanic v Německu :)
_____________________________________________________________________________________________



Překlad by Mintam pro manickaTH.blog.cz! Kopírovat se zdrojem, prosím.
__________________________________________________________________________________

Top-40 rádio, formátové rádio, AC-rádio nebo rádio se striktním konceptem - všechny tyto stanice se vyznačují rádiovým programem, který je tvořen výběrem poslechovosti. Zasahuje masy - generuje hity. Kdo se vyhraňuje, nebude hrán. Některým kapelám to může být jedno. Tokio Hotel například.

Bílý šum je zhruba zvuk rádia, který žádná stanice nezaznamená. Jen jemně. Redukuje rušivé elementy v okolí a může být nápomocný při potížích s koncentrací. Bílý šum zůstává v pozadí, je nenápadný.
Podobné platí pro zmiňované Top-40 rádia. To jsou rádiové stanice, které chtějí své posluchače provázet přes den, aniž by jim odváděli pozornost od jejich činnosti. "Adult Contemporary", zkráceně AC-rádia, mají podobný program také - hrají většinu času hudbu pro dospělé mezi 25 a 49 lety. Tato cílová skupina je obzvláště velmi atraktivní pro reklamní ekonomiku. Top-40 rádia sázejí proto na poslechovost. Znamená to vyhnout se impulsům k vypnutí.


Top-40 rádia dosahují více posluchačů, než rádia pro cílené skupiny posluchačů

Impulsem k vypnutí by mohli být songy, které mají specifické styly jako progresivní jazz, nebo gangsta-rap. Nebo části bez hlasu, které překročí kritickou hranici 90 sekund. Stručně: Vše, co by mohlo zvukovou kulisu v jakékoliv formě narušit, a tím posluchače svádět ke ztišení, přepnutí nebo dokonce vypnutí, představuje pro Top-40 rádia hrozbu. Důsledek: Posluchač dostane výhradně "Hity z 80tých a 90tých let a to nejlepší z dneška".
"Rozmanitost je to, co má posluchač rád. Ne to, co nezná", říká Marzel Becker, programový šéf z rádia Hamburg, ve srovnání se světem.

Kdo chce tento jednotvárný mišmaš poslouchat, dalo by se nyní ptát. No, s Top-40 rádii to funguje jako s televizními castingovými show, nebo reality show: údajně to všem přijde pitomé a přes to se lámou rekordy ve sledovanosti. "Studie dokládají, že programy pro cílené skupiny, které se skládají hlavně např. z Jazzu, Heavy Metalu nebo populární hudby, nezasáhnou takové masy lidí, jako například program AC-rádií, poskládaného z hitů posledních desetiletí a aktuální hudby", říká k tomu Matthias Weber, hudební šéf HIT rádia FFH.

Smyčka Top-40 rádií obsahuje 150 až 300 songů

Skoro 58 milionů lidí v Německu nad 10 let poslouchá denně v průměru 200 minut rádio, jak předkládá studie společnosti pro analýzu médií, z roku 2012. Většinu z toho obsazují Top-40 rádia, kterým tak náleží obrovská moc: Songy, které u nich běží stále dokola, se zřídkakdy stanou hitem - s odpovídajícími údaji o CD a digitálním prodeji. Přeci jen jsou ale místa pro toto obíhání vzácná, jen asi 150-300 titulů běží v klasickém Top-40 rádiu přes celý den ve smyčce. Které to jsou, určují průzkumy poslechovosti, které pravidelně stanice iniciují. Hudební kousky, které u nich neobstojí, mají sotva šanci na přehrání.

Tokio Hotel jsou pro Top-40 rádia impulsem k vypnutí

Neobstáli ani Tokio Hotel, kteří v roce 2005 oslavovali svůj velký průlom se singlem "Durch den Monsun", i přes to, že byli německými rádii ignorováni. Helge Haas, vedoucí programátor rádia Bremen Vier, zdůvodňuje rozhodnutí vůči zařazení hudby kapely z Magdeburku do smyčky: "My jsme Tokio Hotel přehrávali ručně. Pravidelně vždy v naší ranní show, mezi 14 a 16 hodinou a přirozeně v našem dětském vysílání. Tohle téma se taky pravidelně v Bremen Vier objevovalo. Nové singly od Tokio Hotel jsme pravidelně schopně testovali do smyček. Přitom jsme pevně stanovili, že taková hudba neskutečně vyhrocovala a skoro všechny posluchače nad 20 let spíše nervovala."

Peter Hoffmann, objevitel a producent Tokio Hotel, tehdy ani nepočítal, že by se v německy mluvícím rozhlase Tokio Hotel udrželi. "Bylo mi to jasné, když jsem poprvé zažil, s jakou hysterií a zároveň nenávistí ve stejné míře, se na Tokio Hotel reaguje. Hysterie přicházela od dívek, nanávist od kluků", říká Hoffmann. Pro něj, odtažitý postoj mužské mladistvé skupiny, představoval hlavní důvod ignorace Top-40 rádií.
"Rádio je závislé na kvótách - a když je nějaký titul přehrán, a padesát procent ho vypne, neboli ti kluci, pak je kvóta narušená. To si nemůže žádná rádiová stanice dovolit."

Internetová rádia nabízí nepřeberné alternativy k Top-40 rádiím

Ve Francii nebo Latinské Americe se chovali úplně jinak, říká Peter Hoffmann. Tam se stali Tokio Hotel slavní nejprve skrze rádia. V této zemi mu chyběla odvaha. "Co na Německu nejvíce odsuzuji, je mainstreamová závislost", kritizuje úspěšný producent. Jenomže co by člověk mohl od rádiových stanic očekávat, jestliže jsou jejich programy navrženy dle výzkumů? Přesně to, co si oni sami píší na vlajku: nenápadný šum v pozadí. Díky tomu mají právo na existenci. Top-40 rozhlasové stanice zastávají jednu extrémně poptávanou funkci. Jen ne bohužel tu, že by nabídli rozmanitost, nebo překvapili zajímavými perlami ze soukromých archivů tvůrčích hudebních autorů.

Pro každou generaci je na internetu vybraná rádio nabídka


Ale v digitálním světě si nikdo nemůže stěžovat na nedostatek alternativ. Na internetu člověk najde nepočítaně rádiových stanic, které odkrývají každý žánr - některé více, některé méně profesionálně. Kdo rád poslouchá Jazz, Heavy Metal, může tak 24 hodin denně. Aplikace pro chytré telefony umožňují přístup z jakéhokoliv místa. A provozovatelé těchto stanic nabízejí cennou výběrovou práci programu. Přeci jen u žehlení, při práci, či jízdě autem padne rozhodnutí posluchače většinou na Top-40 stanice. Zde je velká koncentrace, nikoliv ale kvůli poslechu rádia, ale k provozování denních činností. A teď už zpátky do nasazení bílého šumu.

> zdroj <

Komentáře

  1. Je to hrozné, když si to člověk nezaplatí takjeho muziku prostě hrát nebudou :-/

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Rok 2017 s Tokio Hotel

Zeiten ändern dich #73

Melancholic Paradise Tour #2 - Lipsko